Επισκεφθείτε τον ιστότοπο του βιβλίου «ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ» Αρχική - Περιεχόμενα - Κριτικές αναγνωστών - Ο συγγραφέας - Αγορά του βιβλίου - Επικοινωνία

14 Νοεμβρίου 2020

7 απαραίτητες γνώσεις για το επάγγελμα σας που δεν διδαχθήκατε στις φαρμακευτικές σχολές …και πως θα τις αποκτήσετε

 

Η φοίτηση στη φαρμακευτική σχολή σας πρόσφερε πολλές και εξειδικευμένες γνώσεις στο πεδίο της φαρμακευτικής επιστήμης. Γνώσεις αναμφισβήτητα σημαντικές που σας επιτρέπουν να ασκείτε με επάρκεια και υπευθυνότητα το επιστημονικό σας έργο. Ωστόσο, στον επαγγελματικό στίβο πχ. εργασία στο φαρμακείο ή τη φαρμακοβιομηχανία ή ακόμα και σε επιτελικές θέσεις του δημόσιου τομέα οι γνώσεις αυτές δεν αρκούν. Απαιτούνται πρόσθετες γνώσεις και δεξιότητες που δεν διδαχθήκατε ποτέ ή διδαχθήκατε «επιδερμικά» κάποιες από αυτές στις φαρμακευτικές σχολές που φοιτήσατε. Ας δούμε λοιπόν ποιες είναι αυτές οι γνώσεις και πως μπορείτε να καλύψετε τα τυχόν κενά.

1. Βασικές αρχές και τεχνικές επιχειρησιακού σχεδιασμού

Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός είναι η πιο σημαντική λειτουργία του μάνατζμεντ. Πρόκειται για μια διαδικασία που αρχίζει με τον καθορισμό οργανωσιακών σκοπών και στόχων ενός οργανισμού ή μιας επιχείρησης μικρής ή μεγάλης και συνεχίζεται με τη διαμόρφωση στρατηγικών, πολιτικών και προγραμμάτων δράσης που αποβλέπουν στην επίτευξη τους. Ίσως κάποιοι να θεωρήσετε ότι για ένα τυπικό ανεξάρτητο φαρμακείο, ο σχεδιασμός ως διαδικασία και η δημιουργία ενός επιχειρησιακού σχεδίου αντιπροσωπεύουν ένα πολύπλοκο έργο που ο φαρμακοποιός δεν μπορεί να φέρει σε πέρας, αλλά ούτε και το χρειάζεται. Η αντίληψη αυτή όμως, ιδιαίτερα ως προς το δεύτερο σκέλος της, είναι εντελώς λαθεμένη. Όλες οι επιχειρήσεις, ακόμα και οι μικρές όπως ένα φαρμακείο, χρειάζονται τα επιχειρησιακά σχέδια όπως ο άνθρωπος τα μάτια. Πρέπει να βλέπουν που πηγαίνουν.

2. Αρχές οργάνωσης και διοίκησης

Η οργάνωση αποτελεί τη φυσική συνέχεια του σχεδιασμού. Μέσα από τη διαδικασία διασφαλίζεται η διαθεσιμότητα και η ορθολογική χρήση των απαιτούμενων πόρων για την επίτευξη των προκαθορισμένων βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων. Επίσης, με την ορθολογική οργάνωση δημιουργούνται συγκεκριμένες διαδικασίες ροής και εκτέλεσης εργασιών και καθορίζονται αρμοδιότητες μεταξύ των στελεχών που εμπλέκονται στην εκτέλεση τους. Ακόμα και σ’ ένα μικρό φαρμακείο όπου εργάζονται περισσότερα από ένα άτομα απαιτείται σαφής κατανομή ρόλων ώστε να διασφαλίζεται η σωστή και έγκαιρη εκτέλεση όλων των διαδικασιών που απαιτούνται για την ομαλή λειτουργία του φαρμακείου και την άριστη εξυπηρέτηση των πελατών του. 

3. Ανάπτυξη προσωπικών ικανοτήτων

Οι "προσωπικές ικανότητες", ή soft skills όπως αναφέρονται στην ορολογία του μάνατζμεντ, περιλαμβάνουν ένα πλέγμα επιμέρους ικανοτήτων που επιτρέπουν στα άτομα να επικοινωνούν αποτελεσματικά, να αισθάνονται, να ανταποκρίνονται με εποικοδομητικό τρόπο στις ιδέες άλλων ανθρώπων, να διερευνούν δημιουργικά εναλλακτικούς τρόπους επίλυσης προβλημάτων, να διαχειρίζονται συγκρούσεις στο χώρο εργασίας τους κλπ. Οι προσωπικές ικανότητες συμπληρώνουν τις ειδικές - τεχνικές ικανότητες (hard skills) που έχουν τα άτομα (πχ. στην άσκηση της φαρμακευτικής επιστήμης) και είναι αυτές που καθορίζουν συνήθως το βαθμό επιτυχίας στο πεδίο της εργασίας τους. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να είναι κάποιος καλός και πετυχημένος φαρμακοποιός, αν δεν έχει την ικανότητα της αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους ασθενείς και τους λοιπούς πελάτες ή δεν μπορεί να συνεργαστεί αρμονικά με την ομάδα του φαρμακείου.

Πιο αναλυτικά, στις κύριες προσωπικές ικανότητες περιλαμβάνονται:

·   Η αυτογνωσία

·    Η ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης

· Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας που εκφράζει κάτι περισσότερο από την απλή συνεννόηση μεταξύ ατόμων

·     Η ικανότητα ομαδικής συνεργασίας

·      Η έμπνευση εμπιστοσύνης και η ικανότητα επιρροής άλλων ατόμων

·      Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου (time management)

Όλες αυτές τις ικανότητες μπορείτε να τις αποκτήσετε αλλά και να τις καλλιεργήσετε μέσα από κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα.

4. Διαχείριση ανθρωπίνων πόρων

Η διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων και ειδικότερα ή στελέχωση αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της διοίκησης μιας επιχείρησης ανεξάρτητα από το μέγεθος της. Περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των αναγκών της επιχείρησης σε ανθρώπινο δυναμικό καθώς και τις διαδικασίες προσέλκυσης, επιλογής και πρόσληψης του κατάλληλου προσωπικού το οποίο πρέπει να διαθέτει το αναγκαίο σύνολο γνώσεων, εμπειριών και ικανοτήτων για την επίτευξη των μελλοντικών στρατηγικών στόχων. Η στελέχωση είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί αφενός, τόσο η αποτελεσματική εκτέλεση όλων των λειτουργιών της επιχείρησης, όσο και η φήμη καθώς και ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών της εξαρτώνται από την επάρκεια και την ποιότητα των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτή. Υπό το πρίσμα αυτό, γίνεται αντιληπτό ότι η στελέχωση του φαρμακείου είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί οι πελάτες έρχονται σε άμεση προσωπική επαφή με τους εργαζόμενους η ποιότητα των οποίων αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία ισχυρού δεσμού με το φαρμακείο, στοιχείο που οδηγεί σε αυξημένη πιστότητα πελατών και κατ’ επέκταση σε υψηλότερες πωλήσεις. Συνεπώς, αν θελήσετε να προσλάβετε ένα νέο συνεργάτη για το φαρμακείο σας, κύριο μέλημα σας πρέπει να είναι η εφαρμογή μιας συγκροτημένης διαδικασίας που θα σας επιτρέψει όχι απλά να προσλάβετε κάποιον μέσα από πολλούς ενδιαφερόμενους που θα εμφανιστούν, αλλά να επιλέξετε τον καλύτερο.

5. Αρχές οικονομικής διαχείρισης

Η οικονομική διαχείριση αναφέρεται σε όλες τις λειτουργίες και τις πτυχές των χρηματοοικονομικών στοιχείων μιας επιχείρησης. Πιο αναλυτικά περιλαμβάνει, τον σχεδιασμό, τη διαχείριση, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των οικονομικών πόρων με στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους και την ανάπτυξη της επιχείρησης. Συνεπώς εσείς, εκτός από τις ειδικές γνώσεις του επιστημονικού σας αντικειμένου, ως ιδιοκτήτες φαρμακείου πρέπει να είστε σε θέση να παρακολουθείτε και να αξιολογείτε την οικονομική του κατάσταση. Μη σπεύσετε να πείτε ότι αυτή τη δουλεία την έχετε αναθέσει στον λογιστή σας. Σίγουρα, δεν θα αφήνατε πότε την φροντίδα υγείας των παιδιών σας αποκλειστικά σε τρίτους. Το φαρμακείο σας είναι και αυτό «παιδί» σας. Συνεπώς, πρέπει να φροντίζετε εσείς οι ίδιοι για την οικονομική του υγεία. Πρέπει να είστε σε θέση να κατανοήσετε τις βασικές έννοιες της οικονομικής διαχείρισης και το περιεχόμενο των οικονομικών καταστάσεων και με βάση τα δεδομένα τους, να μπορείτε να προσδιορίσετε την αποδοτικότητα της λειτουργίας και τις μεταβολές στην οικονομική κατάσταση του φαρμακείου σας, ώστε να λαμβάνεται τις αναγκαίες αποφάσεις που θα διασφαλίζουν την βιωσιμότητα και την παραπέρα ανάπτυξη του.

6. Βασικές αρχές Μάρκετινγκ

Το μάρκετινγκ είναι μια πολύ σημαντική όσο και σύνθετη επιχειρηματική λειτουργία που εντοπίζει ανάγκες, επιθυμίες και απαιτήσεις μικρών ή μεγάλων κοινωνικών ομάδων, προσδιορίζει και μετρά την ένταση τους, εντοπίζει και οριοθετεί «αγορές – στόχους» και τελικά δημιουργεί προϊόντα και υπηρεσίες που εξυπηρετούν αυτές τις αγορές και κατευθύνει τη ροή τους με αποτελεσματικό τρόπο, προς τους τελικούς καταναλωτές ή χρήστες. Στην περίπτωση του φαρμακείου η λειτουργία του μάρκετινγκ καθοδηγεί και συντονίζει όλες τις δραστηριότητες των εργαζομένων σε αυτό, ώστε να διασφαλίζεται με τον καλύτερο τρόπο η ικανοποίηση των ασθενών και λοιπών πελατών. Από τα παραπάνω γίνεται προφανές ότι το μάρκετινγκ δεν αποβλέπει αποκλειστικά στις πωλήσεις. Οι πωλήσεις όμως έρχονται ως αποτέλεσμα και φυσικό επακόλουθο του μάρκετινγκ. Χωρίς μάρκετινγκ είναι δύσκολο να έχετε ικανοποιητικές πωλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι το μάρκετινγκ, μπορεί να αποτελέσει ένα δυνατό μοχλό που θα βοηθήσει σημαντικά στην ανόρθωση των πωλήσεων του φαρμακείου σας και κατ’ επέκταση των κερδών σας. Κατά συνέπεια, η γνώση των βασικών αρχών του μάρκετινγκ και η σωστή εφαρμογή τους στο φαρμακείο σας είναι απαραίτητη.

7. Βασικές τεχνικές πωλήσεων

Πολλοί από εσάς τους ιδιοκτήτες φαρμακείου, αν όχι όλοι, θεωρείτε ότι η επιστημονική σας υπόσταση και οι υπηρεσίες που προσφέρετε στους πελάτες σας υπερβαίνουν κατά πολύ το ρόλο ενός πωλητή. Αυτό είναι απόλυτα σωστό. «Εν τοις πράγμασει» όμως, εκτός από την ορθή και υπεύθυνη εφαρμογή των επιστημονικών σας γνώσεων, έχετε τους ίδιους στόχους με κάθε ευσυνείδητο πωλητή. Δηλαδή, να κερδίσετε την εμπιστοσύνη των πελατών σας, να τους πληροφορήσετε, να τους συμβουλέψετε σωστά και τελικά να τους πείσετε για την καταλληλόλητα των φαρμακευτικών σκευασμάτων και των λοιπών προϊόντων που τους προτείνετε ώστε οι πελάτες να προβούν σε αγορά. Για να μπορείτε να ανταποκριθείτε όμως σε αυτό το ρόλο θα πρέπει να γνωρίζετε άριστα «τα στάδια της πώλησης» και να εφαρμόζετε σωστά κατάλληλες τεχνικές. Η αντίληψη που υποβαθμίζει τη σημαντική συμβολή σας στις πωλήσεις, σας μετατρέπει σε απλούς «εκτελεστές συνταγών» ή «παραγγελιολήπτες πάγκου» στερώντας από το φαρμακείο σας σημαντικά έσοδα που θα μπορούσαν να προκύψουν από την αποτελεσματική εφαρμογή κερδοφόρων τεχνικών πωλήσεων.

Πως θα καλύψετε τα κενά γνώσεων και ικανοτήτων

Πολλοί από εσάς ίσως έχετε καλύψει τα κενά γνώσεων στα παραπάνω πεδία μέσα από την πολύχρονη πείρα σας αλλά πάντα αισθάνεστε την ανάγκη επικαιροποίησης των γνώσεων που ήδη έχετε. Άλλοι με μικρότερη πείρα αναζητάτε καθημερινά τρόπους απόκτησης γνώσεων και ικανοτήτων στα συγκεκριμένα πεδία. Σε όποια κατηγορία και αν ανήκετε έχετε την ευκαιρία να αποκτήσετε ή να βελτιώσετε τις γνώσεις και τις ικανότητες που ήδη έχετε μέσα από:

·     Συνεχή μάθηση. Αδράξτε κάθε ευκαιρία για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Όταν ο χρόνος σας το επιτρέπει, περιηγηθείτε στο διαδίκτυο όπου υπάρχει πληθώρα άρθρων και σύντομων βίντεο μέσα από τα οποία μπορείτε να αποκτήσετε πολύτιμες γνώσεις για τα γνωστικά πεδία που σας ενδιαφέρουν Αντίστοιχες γνώσεις μπορείτε να αποκτήσετε και από τη μελέτη πληθώρας βιβλίων γενικού μάνατζμεντ ή εξειδικευμένης ύλης στην οικονομική διαχείριση, το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις κλπ.

Μια εναλλακτική επιλογή είναι το «ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ». Ένα βιβλίο μοναδικό στο είδος του, ειδικά γραμμένο για τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα που έχετε ως ιδιοκτήτες ή στελέχη φαρμακείου, του οποίου η ύλη καλύπτει συγκεντρωτικά όλα τα γνωστικά πεδία που αναφέρθηκαν παραπάνω.

(Δείτε εδώ τον πίνακα περιεχομένων)

Το «ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ» είναι ένας πλούσιος και πρακτικός οδηγός αποτελεσματικού μάνατζμεντ για άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα στις πωλήσεις και τα κέρδη του φαρμακείου σας. Πολλοί συνάδελφοι σας το έχουν διαβάσει και το συνιστούν με ενθουσιασμό.

(Δείτε εδώ τι λένε)

·     Παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εκτός από την αυτοδιδασκαλία με τους τρόπους που προαναφέρθηκαν, η συμμετοχή σας σε εκπαιδευτικά προγράμματα, με φυσική παρουσία ή από απόσταση, θα σας προσφέρει τη δυνατότητα απόκτησης γνώσεων από εκπαιδευτές στους οποίους θα μπορείτε να υποβάλλετε και ερωτήσεις προκειμένου να λύσετε τυχόν απορίες σας. Επίσης, θα σας φέρει σε άμεση επαφή με συναδέλφους σας με τους οποίους θα μπορείτε να ανταλλάξετε απόψεις, γνώσεις και εμπειρίες.

Μια καλή επιλογή είναι το πρόγραμμα εκπαίδευσης στη «Διοίκηση Επιχειρήσεων και την Επιχειρηματικότητα για Φαρμακοποιούς» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) που επιχορηγείται από την Apivita. Μια άλλη επιλογή είναι το πρόγραμμα ταχύρρυθμης εκπαίδευσης στη «Διοίκηση Φαρμακείου» που προσφέρει το Πανεπιστήμιο Πειραιά (ΠΑΠΕΙ). Το πρόγραμμα υλοποιείται από απόσταση και πιστώνεται με 16 μόρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από το ΙΔΕΕΑΦ. Μια τρίτη επιλογή είναι το e-learning πρόγραμμα «Μάρκετινγκ για Φαρμακοποιούς» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ).

Εσείς δεν έχετε παρά να επιλέξετε την μέθοδο μάθησης (αυτοδιδασκαλία ή παρακολούθηση προγράμματος) που σας εξυπηρετεί καλύτερα ως προς τον διαθέσιμο χρόνο που έχετε για μελέτη και φυσικά το απαιτούμενο κόστος. Μετά, μπορείτε να κάνετε την τελική σας επιλογή. Μην παραβλέπετε όμως τη σημασία της πρακτικής εφαρμογής. Φροντίστε να εφαρμόζετε στην πράξη τις γνώσεις που αποκτάται. Να είστε βέβαιοι ότι η καθημερινή εξάσκηση θα «ακονίζει» συνεχώς τις ικανότητες σας και παράλληλα θα σας προσφέρει τη δυνατότητα να αυξάνετε σημαντικά τις πωλήσεις και τα κέρδη του φαρμακείου σας.

 * * * * *

Το διάβασαν και το συνιστούν...

(κάντε κλίκ στην εικόνα)